knyttröja

2012-05-11 @ 18:56:27

Här kommer en guide till hur man gör en knyttröja av en  långärmad tröja. Läs hela instruktionen innan du börjar ;)


Börja med att mäta hur lång du vill att tröjan ska vara, tänk på att lägga til två centimeter så att du kan göra en sömsmån. Klipp sedan som på bild 1. Det är bara på framsidan som det ska sticka ut två saker, på baksidan klipper man bara rakt. De två sakerna som sticker ut använder man senare till attknyta tröjan och det är bra om de är så långa som möjligt. När du har klippt klart ska det se ut ungefär som på bild 2.


Vik sedan in två centimeter längst ner runt om hela tröjan som jag ritat på bild 3. Tvärnåla och stryk så blir det lättare sedan när du ska sy. Det som du nu vikt in kallas för sömsmånen. När man ska sy runt hela tröjan måste man använda en elastisk söm, annars spricker sömmen lätt. Jag har sytt med tvillingnål, så brukar det vara sytt på de flesta tröjor. Om man inte har någon tvillingnål kan man sy sicksacksöm istället, den är också elastisk.


Bild 4 är en närmare bild på sömmen som jag sytt med tvillingnål, tvillingsömmen blir siksackig på baksidan. På bild 5 ser man insidan av en av "knytsakerna". Det är viktigt att sy sömmen så nära kanten på "invikningen" som möjligt (som den blå pilen visar) annars om man syr närmare den röda pilen kan sömsmånen rulla upp/vika sig. 


Jag har bara klippt av ärmarna och vikt upp dem (bild 6) men om man vill kan man vika in dom och sy en elastisk söm som man gjort längst ner på tröjan också. Sedan är det bara att knyta tröjan :) Lycka till!!

Ps. Det var någon som ville veta hur jag gjorde shortsen också, det var inte alls komplicerat. Jag klippte bara av dom så långa som jag ville ha dom, sen sydde jag en raksöm ca en cm från kanten så att de inte skulle rispas upp för långt. Sedan är det bara att börja rispa, jag använde både sax, sprättnål och händerna och repade upp dom tills jag var nöjd, ha tålamod! ;) Ds.




Kommentarer
Postat av: jacqueline

Hej vet du hur man kan du sy bodys till bäbisar?

2012-05-13 @ 18:27:19
URL: http://www.plunkis.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0